Buty do biegania

Bieganie jest jedną z czołowych dyscyplin sportowych i najpopularniejszych aktywności fizycznych. Z tego powodu producenci starają się opracowywać nowe, udoskonalone technologie, które zapewnią biegaczom jeszcze większą wygodę, ochronę i wsparcie. W bogatej ofercie modeli można znaleźć buty odpowiednie nie tylko dla każdego rodzaju stopy, ale i do biegania w różnych terenach. 

Kryteria wyboru butów do biegania:

  • nawierzchnia – ulice i utwardzone drogi, bieżnia, teren, góry
  • technika biegu i rodzaj stopy – lądowanie na pięcie, lądowanie na palcach, supinacja, pronacja, neutralna
  • waga – system amortyzacji (podczas biegu na obuwie działa siła, która 2-3-krotnie przewyższa Twoją wagę)
  • wielkość stopy – długość i szerokość, wysokie lub niskie podbicie – rozmiar buta
  • intensywność biegania – obuwie treningowe, startowe, kolce itd.

Nawierzchnia

Obuwie przeznaczone do biegania po asfalcie i utwardzonych drogach. Najbardziej rozpowszechniony i najczęściej sprzedawany typ butów do biegania. Nadaje się do biegania po ulicach, równych polnych drogach i pozostałych utwardzonych nawierzchniach. Ze względu na wygodę, buty te są często wybierane jako obuwie do codziennego noszenia.
  • dobra amortyzacja uderzenia powstałego podczas lądowania – uzależniona od wagi i techniki biegu, zastosowanie wielu technologii amortyzujących,
  • wsparcie siły odbicia, 
  • niska waga obuwia, 
  • wysoka paroprzepuszczalność cholewki - zastosowanie materiału mesh,
  • gładka podeszwa o dobrej przyczepności - w miejscach najbardziej narażonych na zużycie większość producentów stosuje specjalne mieszanki materiałów zapewniające większą trwałość,
  • duża wygoda podczas biegu, 
  • niewielka odporność cholewki na uszkodzenia,
  • nieodpowiednie do biegania w terenie - obuwie może się ślizgać na błocie i nie jest wodoodporne (z wyjątkiem modeli wyposażonych w membranę).

 

Buty do biegów przełajowych (trailowe, crossowe) - obuwie terenowe wykorzystasz głównie na nieutwardzanych drogach pełnych nierówności (kamienie, szyszki, korzenie), takich jak na przykład ścieżki leśne. Funkcjami butów trailowych jest optymalna ochrona stopy przed nierównościami terenu, minimalizowanie ryzyka powstania kontuzji (skręcenie kostki) oraz zapewnienie dobrej przyczepności na mokrej i śliskiej nawierzchni (błoto). 

  • gruba podeszwa oferuje lepszą przyczepność w nieutwardzonym terenie i większą kontrolę odbicia,
  • trwały materiał cholewki – odporność na rozdarcia, 
  • niskie parametry odprowadzania wilgoci,
  • stosunkowo wysoka waga, odporność na działanie wilgoci i wody (w niektórych przypadkach buty są wyposażone w membranę lub wodoodporne wykończenie), 
  • solidna podeszwa neutralizująca nierówności terenu,
  • sztywna podeszwa (w porównaniu z butami do biegania po asfalcie) - zwiększa sztywność skrętną i chroni przed kontuzjami.

Niektóre modele butów biegowych - uniwersalne buty do biegania - mają wszechstronne zastosowanie, więc można w nich biegać zarówno po ulicach, jak i w terenie. Jeśli biegasz po trasach łączących asfalt i nierówny teren, wybierz buty uniwersalne lub trailowe.

Technika biegania i rodzaj stopy

W czasie prawidłowego chodu lub biegu, częścią stopy, która jako pierwsza styka się z podłożem, jest pięta. Dlatego to właśnie pod nią producenci butów do biegania umieszczają system amortyzujący. Mają one na celu pochłanianie siły uderzeń, rozłożenie nacisku wywieranego na stopy, ochronę aparatu ruchu i zapewnienie wygody podczas biegu.

 

W momencie kontaktu z nawierzchnią, na stopy biegacza jest wywierany nacisk 2-3-krotnie przewyższający jego wagę. Najtańsze modele wykorzystują do amortyzacji jedynie piankę EVA. Jest ona tanim materiałem o prostej konstrukcji, który stosunkowo szybko traci swoje właściwości tłumiące. Z tego powodu nie jest ona wystarczająca dla osób biegających regularnie. Powinni się oni zaopatrzyć w lepsze modele, w których zastosowano bardziej zaawansowane materiały i technologie. 

Rodzaje stopy:

  • Neutralna - stopa ląduje na środku pięty lub nieznacznie na jej wewnętrznej lub zewnętrznej stronie. 
  • Supinująca - podczas lądowania stopy pięta jest mocno wychylona na zewnątrz (nogi w kształcie O).
  • Pronująca - podczas lądowania stopa (kostka) jest nadmiernie wychylona do wewnątrz (nogi w kształcie X).

 

Pronacja jest naturalnym ruchem, którym stopa częściowo amortyzuje uderzenie powstałe podczas jej lądowania na podłożu. Jednak nadmierna pronacja podczas biegu jest niepożądana, ponieważ może prowadzić do problemów zdrowotnych. Z tego powodu biegacze z nadmierną pronacją powinni stosować buty z tzw. wsparciem wewnętrznej strony stopy.

 

Ta kategoria obuwia do biegania ma na wewnętrznej stronie podeszwy środkowej wyższą i twardszą warstwę materiału, która nie pozwala stopie podczas lądowania na nadmierny ruch pronacyjny. Ten materiał często można łatwo rozpoznać po tym, że ma inny kolor. Ustalenie, jaki typ stopy posiadasz, nie jest łatwe. Prostszą metodą jest sprawdzenie podeszwy starego buta, na której widać, jaki jej obszar jest bardziej zużyty.

 

 

Dobór rozmiaru

Wybór odpowiedniego rozmiaru jest kluczową kwestią przy zakupie butów do biegania. Jeśli klikniesz na wybrany rozmiar, wyświetlą się nad nim pozostałe, odpowiadające mu numeracje. Rozmiary mogą się różnić w zależności do producenta. Niestety, nie ma jednej uniwersalnej tabeli rozmiarów. Z tego powodu najlepiej kierować się rozmiarem podanym w centymetrach (CM), który, o ile nie podano inaczej, oznacza zalecaną długość stopy dla danego rozmiaru.

 

A - długość stopy

B - długość buta

C - 5 mm

 

Jeśli wybierzesz żądany rozmiar, wyświetli się nad nim konwersja w kilku numeracjach, co jest bardzo przydatne do prawidłowego wyboru.

 

Jak zmierzyć stopę?

Narzędzia:

• karton od butów lub ściana z kątem 90°,

• arkusz papieru lub kartonu, linijka i coś do pisania.

 

Metoda pomiaru:

• upewnij się, że masz na sobie rodzaj skarpet, które będziesz zakładał do wybieranych butów,

• stań na kartce papieru tyłem do ściany lub włóż stopę do kartonu od butów, w obu przypadkach dociśnij piętę do ściany, o którą się opiera,

• za pomocą linijki i ołówka zaznacz na papierze linię bezpośrednio przed najdłuższym palcem,

• zmierz odległość między ścianą lub kartonem a zaznaczoną linią,

• wybierz odpowiedni rozmiar.

 

  • MP (Mondo Point) - długość wkładki w centymetrach
  • JPN - długość wkładki w milimetrach
  • CM - zalecana długość stopy w centymetrach

 

 

 

 

 

                               A - długość w centymetrach                

UWAGA! Radzimy zmierzyć obie stopy, ponieważ mogą być różnej długości. Wybierając rozmiar, należy wziąć pod uwagę długość większej stopy.