Wybór rolek

Wybór odpowiednich rolek jest niezmiernie ważny. Musisz wiedzieć, jakie znaczenie ma ich rozmiar, twardość kółek oraz łożyska. W odpowiednich rolkach będziesz czuć się komfortowo nawet przy większych prędkościach. Aby uzyskać więcej informacji, przeczytaj nasze porady.

 

Budowa rolek

   A - Hamulec

   B - Skorupa

   C - Płoza

   D - Klamra

   E - Wkładka

   F - Kółko

   G - But wewnętrzny

   H - Łożysko

 

Płoza

Każda rolka posiada szynę, do której przymocowane są kółka. Skorupa jest przymocowana do płozy za pomocą dwóch, trzech śrub lub nitów. Dobrym pomysłem jest regularne sprawdzanie, czy śruby się nie poluzowały. Najpopularniejszym materiałem do produkcji szyn jest aluminium, najtańsze rolki mają kompozytową ramę z tworzywa, najdroższe, wydajniejsze, wykonane są ze stopu magnezu lub karbonu.

  • Płoza plastikowa – lekka, dobrze amortyzuje wstrząsy wynikające na nierównych nawierzchniach. Chociaż ten typ płozy jest używany w tańszych modelach, jest on wystarczająco mocny. Jednak cięższy rolkarz może je zdeformować.
  • Płoza aluminiowa – trwała, lepiej przenosi energię. W porównaniu do plastikowej ramy mają słabsze właściwości tłumiące.
  • Płoza z włókna węglowego - bardzo lekka, stosowana w zaawansowanych modelach, jej wadą jest wyższa cena.
  • Wielu producentów podaje na płozie informację o maksymalnym rozmiarze kółek, które do niej pasują.

 

 

But wewnętrzny

Materiał i konstrukcja buta zależą od poziomu umiejętności i rodzaju jazdy, musi być on wygodny i stabilny. Rolki fitness są miękkie, oddychające i wygodne, podczas rolki do jazdy agresywnej mają sztywną plastikową skorupę. But wewnętrzny musi idealnie dopasowywać się do kształtu nogi. Nie może być zbyt ciasny ani zbyt luźny. Kobiety zwykle mają szersze nogi niż mężczyźni, dlatego produkowane są dla nich specjalne modele, szersze w obszarze łydki.

 

Buty wewnętrzne można podzielić na dwa podstawowe typy, w zależności od budowy rolek:

  • przymocowany na stałe - w którym wewnętrzna skarpeta jest połączona ze skorupą, nie można jej wyjąć
  • z wewnętrzną skarpetą - którą można łatwo wyjąć do prania 

Dwa podstawowe systemy dopasowania:

  • sznurówki i klamry
  • zapięcie typu Boa, oferowane m.in. przez marki K2 i Powerslide
 

Łożyska

Łożyska stosowane w rolkach posiadają oznaczenie ABEC, ILQ lub SG. Nazwa ta jest czasami błędnie interpretowana jako wskaźnik ich jakości. W rzeczywistości dotyczy to tylko dokładności poszczególnych części i ich przebiegu. ABEC 1 oznacza najmniejszą precyzję wykonania, a ABEC 9 najwyższą, ale nie mówi to nic o jakości łożysk, zastosowanych materiałów i smaru ani o tolerancji łożysk.

 

Kółka

Ważnym aspektem rolek są parametry kółek – twardość i średnica.

  • Średnica- określa rozmiar kółek i jest podawana w „mm”. Najczęściej używane są kółka o średnicy od 44 mm do 110 mm. Większe kółka umożliwiają szybszą jazdę, łatwiej pokonują nierówności, ale trudniej nad nimi zapanować (zalecane na poziomie średniozaawansowanym). Mniejsze kółka są wolniejsze, stabilniejsze i łatwiejsze do kontrolowania (odpowiednie dla początkujących i rekreacyjnych rolkarzy).
  • Twardość – wyrażona w jednostkach A. Ogólną zasadą jest, że im wyższa wartość, tym twardsze kółko.

 

 

Hamulec

Rolki do jazdy rekreacyjnej powinny być wyposażone w hamulec tylny, aby rolkarz mógł się nauczyć z niego dobrze i efektywnie korzystać. Większość modeli fitness posiada hamulec. Ponieważ hamowanie piętą jest najskuteczniejszym sposobem zatrzymania, nie radzimy demontować hamulca. Z biegiem czasu hamulec zużywa się i należy go wymienić na nowy. Stopień zużycia hamulca zależy od jego twardości i częstotliwości użytkowania rolek. Hamując podczas zjeżdżania z bardziej stromego, dwukilometrowego wzniesienia, można zetrzeć nawet jedną trzecią hamulca.