Wybór odpowiednich butów piłkarskich

Tutaj znajdziesz przydatne informacje dotyczące wyboru butów piłkarskich. Cholewka korków może być wykonana z tworzywa sztucznego lub skóry (najczęściej używa się skóry kangura lub cielęcej). Buty piłkarskie są produkowane z zastosowaniem najnowszych technologii, które pozytywnie wpływają na ich jakość butów oraz skuteczność gry w niesprzyjających warunkach.

Rodzaje butów piłkarskich

Buty do piłki nożnej dzieli się w zależności od rodzaju boiska:

  • A - lanki do gry na twardej murawie naturalnej FG - korki z formowanymi kołkami, których rozmieszczenie zależy od producenta i konkretnego modelu, nadają się do gry na suchej, raczej twardej, murawie naturalnej, w mniejszej mierze można je stosować na murawie syntetycznej. Są to najbardziej uniwersalne buty piłkarskie na rynku.
  • B - lanki do gry na murawie syntetycznej AG - korki z formowanymi kołkami, których rozmieszczenie zależy od producenta i konkretnego modelu, przeznaczone głównie do gry na syntetycznej trawie, gdzie jest potrzebna wzmocniona konstrukcja i wytrzymałość, mają stosunkowo krótkie, liczne kołki, co zapewnia dobre rozłożenie wagi i przenos energii.
  • C - lanki do gry na twardej nawierzchni naturalnej HG - korki z formowanymi kołkami, których rozmieszczenie zależy od producenta i konkretnego modelu, nadają się do gry na twardej nawierzchni naturalnej (żużel, piasek, murawa syntetyczna), która wymaga odporności na ścieranie i dobrej amortyzacji; mają stosunkowo krótkie, liczne kołki, co zapewnia dobre rozłożenie wagi i przenos energii.
  • D - lanki do gry na murawie naturalnej i syntetycznej FG/AG - ostatnio producenci zaczęli produkować uniwersalne buty, nadające się zarówno na naturalną, jak i syntetyczną murawę. Powodem tego jest głównie fakt, że jakość muraw syntetycznych uległa poprawie i nie jest już konieczne, aby piłkarze mieli buty na każdy rodzaj murawy. Podeszwa łączy krótkie i długie kołki, dzięki czemu przyczepność jest wystarczająca na obu rodzajach murawy.

  • E - wkręty SG - buty piłkarskie z wymiennymi, wkręcanymi kołkami z plastiku utwardzanego lub metalu, odpowiednie do gry na miękkiej murawie naturalnej, głównie na błotnistej lub rozmokłej nawierzchni. Metalowe kołki lepiej wnikają w podłoże, zapewniając lepszą przyczepność niż klasyczne kołki, które ślizgają się po tego typu nawierzchniach. Podeszwa ma zwykle sześć wkrętów - cztery z przodu i dwa z tyłu. Wadą tych butów jest to, że ciężar rozkłada się na tych sześć korków, co może wywierać nacisk na stopę i powodować dyskomfort u niektórych piłkarzy.
  • F -  mixy SG/FG - to nowy typ butów do piłki nożnej z formowanymi plastikowymi kolkami i wymiennymi metalowymi wkrętami. Jest przeznaczony do na miękkich nawierzchniach. Metalowe korki zapewniają lepszą przyczepność, a plastikowe rozprowadzają ciężar na większej powierzchni podeszwy. Najczęściej podeszwa posiada sześć metalowych krętów i pięć kołków, dzięki czemu ten rodzajów butów jest wygodniejszy od klasycznych wkrętów.
  • G - turfy TF - buty piłkarskie z wyrazistym, dzielonym bieżnikiem, który charakteryzuje się dobrą przyczepnością i pomaga w zachowaniu optymalnej stabilności, odpowiednie do gry na wszystkich twardych nawierzchniach - łącznie ze sztuczną murawą.
  • H - halówki IN - buty przeznaczone do gry w pomieszczeniach, gwarantują maksymalną przyczepność i stabilność na nawierzchniach takich jak parkiet lub guma. Podeszwa została wyposażona w technologię NON-MARKING, która sprawia, że ​​nie pozostawia śladów na podłodze.

 

Kształt kołków i ich rozmieszczenie

Liczba kołków i ich rozmieszczenie różni się w zależności od modelu (nawet jeśli korki należą do tej samej kategorii) i stanowi o ich właściwościach przy rozbiegu, hamowaniu i skrętach. Im twardsza nawierzchnia, tym więcej kołków potrzebuje piłkarz. Jego waga lepiej się na korkach rozłoży, a noga będzie dzięki temu stabilniejsza. Kołki różnią się od siebie również kształtem. Obok klasycznych kołków stożkowych znajdziesz i tzw. kołki nożowe, które zapewniają stopom stabilność przy gwałtownym skręcie. Jeśli zależy Ci na najwyższym komforcie w każdych warunkach, powinieneś się zaopatrzyć w korki z różnymi typami podeszwy i wybierać odpowiedni typ w zależności od nawierzchni.

 

Technologie

W dzisiejszych czasach wybór butów piłkarskich nie zależy jedynie od typu nawierzchni czy wyglądu. Nowoczesne korki są nabite technologiami, które pomagają zawodnikom zapanować nad grą. Producenci projektują buty piłkarskie w konsultacji z najlepszymi piłkarzami, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami, wrażeniami i uwagami. Na przykład, napastnicy, aby uzyskać maksymalną prędkość, potrzebują butów, które są lekkie, pomocnikom przydadzą się buty zapewniające maksymalną kontrolę, natomiast obrońcy docenią buty dające stabilizację.

Jak wybrać odpowiedni rozmiar butów 

Przy zakupie butów piłkarskich kluczowym elementem jest ich rozmiar. W przypadku butów piłkarskich z syntetyczną cholewką, długość wkładki powinna być o 5 mm większa niż długość stopy. Z kolei buty ze skórzaną cholewką powinny być dopasowane dokładnie do długości stopy, ponieważ skóra rozciąga się po kilku noszeniach. Jeśli kupujesz buty halowe, wybierz rozmiar, który jest jeszcze mocniej osadzony na stopie.

 

A - długość stopy

B - długość wkładki

C - 5 mm

Pielęgnacja butów piłkarskich

Podobnie jak w przypadku każdego sprzętu sportowego, musisz odpowiednio dbać o swoje korki, żeby służyły Ci jak najlepiej i jak najdłużej. Podstawową rzeczą, o której musisz pamiętać, jest rozsznurowywanie butów - przydeptana pięta i uszkodzona cholewka nie wyglądają dobrze ani nie są funkcjonalne.

 

Podeszwę należy po każdej grze dokładnie wyczyścić. Jeśli przyklejone błoto i trawa nie pomagają kołkom. Najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić swoim butom piłkarskim, jest pozostawienie ich po treningu w torbie. Zawsze musisz pamiętać o ich dokładnym wysuszeniu, zapomnij jednak o suszeniu gorącym powietrzem - korki mogłyby popękać! Nie należy suszyć butów na bezpośrednim słońcu ani na grzejniku. Jeśli masz skórzane korki, po wysuszeniu je wypastuj. Jeśli korzystasz z wkrętów, od czasu do czasu nasmaruj gwinty, a jeśli przez dłuższy czas nie będziesz ich używał, poluzuj śruby.