Jak wybrać wałek do masażu i go odpowiednio używać?

Ogromną zaletą wałków do masażu jest to, że do wykonania masażu nie potrzebujesz drugiej osoby, wystarczy ciężar Twojego ciała. Duża powierzchnia wałka umożliwia jednoczesny masaż większych partii ciała, dzięki czemu może być dobrym uzupełnieniem klasycznego masażu wykonywanego przez masażystę. Chociaż masaż może być miejscami nieco bolesny, nie należy się tym przejmować. Regularne rolowanie sprawi, że mięśnie się do niego przyzwyczają, a Ty poczujesz się lepiej niż wcześniej.

Funkcje wałka do masażu

  • rozgrzewa mięśnie przed ćwiczeniami
  • zwiększa elastyczność ścięgien i mięśni
  • rozluźnia napięcie mięśni i rozmasowuje napięte miejsca
  • wzmacnia mięśnie głębokie
  • poprawia zakres ruchu
  • zwiększa ukrwienie mięśni
  • wspomaga przepływ limfy, co przyspiesza regenerację mięśni

Rodzaje wałków do masażu

Wałki różnią się między sobą głównie długością i strukturą, przy czym wyróżniamy wałki zupełnie gładkie oraz te z mniejszymi lub większymi wypustkami.

 

 

Gładkie

 

 

Z wypustkami

 

 

2 w 1

 
 

 

Gładkie wałki do masażu – masaż wałkiem z wypustkami może być dla niektórych osób bolesny, dlatego na początku warto sięgnąć po wałek  gładki. Jego celem jest zwiększenie przepływu limfy i krążenia krwi, co pomaga w regeneracji całego organizmu. Jest również wykorzystywany do treningu równowagi.

 

Wałki z wypustkami – wypustki silniej masują mięśnie, a tym samym skuteczniej eliminują ich ból. Im większe wypustki, tym bardziej intensywny masaż.

 

Wałki typu 2 w 1 – ten rodzaj wałka składa się z gładkiego wałka wsuniętego do wałka z wypustkami, dzięki czemu zabiera mało miejsca. Umożliwia wybór odpowiedniej intensywności masażu.

Długość wałka

Wybór długości wałka zależy od tego, na jakiej części ciała ma być stosowany wałek. Do masażu nóg lub bioder wystarczy krótszy wałek, natomiast do masażu pleców zalecany jest wałek dłuższy. Ogólnie rzecz biorąc, lepszy jest dłuższy wałek, który może być stosowany na wszystkich powierzchniach. Najpopularniejsze są wałki o długości 30-45 cm.

Jak ćwiczyć z wałkiem

Naucz się wykorzystywać ciężar własnego ciała i rolować się na wałku w przód i w tył w zależności od potrzeb, zazwyczaj przez około 30 sekund. Nie ma potrzeby się spieszyć, jeśli czujesz, że jakieś miejsce wymaga dokładniejszego masażu, możesz poświęcić mu więcej uwagi. Zalecamy skonsultowanie się z fizjoterapeutą w sprawie właściwego użytkowania.

 

Przykładowe ćwiczenia